Acabem de finalitzar el curs “Tractament d’imatge digital amb GIMP” impartit a Xicranda de la mà de Bene Loras al llarg del darrer trimestre. La impressió general és que hem conclòs una curta, dura i fatigosa incursió informàtica pel GIMP, amb una “refrescant” xerrada final. La casualitat i la dinàmica del curs ens ha empentat a l’assumpte estrella de cloenda, exactament com un desenllaç natural: Hugo Narillos ens ha regalat amb una menuda introducció als NFTs i la tecnologia Blockchain.
Han aparegut en l’atmosfera d’aquesta breu trobada algunes expectatives i valoracions que considerarem de cara al futur. Perquè hi ha novetats tecnològiques que ja aguaiten i s’implanten a tot arreu per qualsevol cantonada artística que mirem. Entre nosaltres la novetat i desconeixement general del tema es barrejat amb múltiples i personals opinions, discrepants i fins i tot incongruents. En l’aire queda, tot i la sorpresa que produeix l’estat gasós del món virtual, una determinada sensació de futur-present. Que ens afecta i no podem donar l’esquena.

A manera d’extracte resum vaig a destacar alguns assumptes vorejats avui que, de segur, com acabe d’afirmar, tornaran a escena i caldrà prompte o tard ser tractats amb més detall i extensió. Són moltes les coses al respecte que no coneixem, són noves, estranyes i complexes, però ens pica la curiositat, seguir aquesta mena de competició innovadora que ara mateix són les noves tecnologies, on arribaran. I fins i tot les ganes de posar en pràctica alguna cosa artística relacionada amb elles.
Com un testimoniatge de la trobada d’avui duta a terme a Xicranda deixe una relació d’assumptes més o menys apareguts, botó de mostra a resseguir i contemplar en el futur:
- Marketplace. Nou tipus de comerç a conseqüència de l’aparició dels NFT.
- Implicacions i canvi de valor i significació del producte artístic. Venda d’obres.
- Drets d’autor.
- Obres físiques o virtuals. Possibilitats múltiples: destrucció/desaparició/inexistència de l’obra física.
- Pensar amb les mans, o transformació de les mans en màquina.
- La IA.
- Les criptomonedes. Fiabilitat. Confiança d’ús.
- Paràmetres artístics nous per a un hipotètic col·leccionisme de nou encuny (de valor financer) per a la valorització. Valor simbòlic de l’art.
- La incorporeïtat real de l’obra d’art. Solament “existeixen” artistes. L’obra d’art és una entelèquia, un invent de la cultura i la necessitat expressiva de l’home.
- Concepte d’Aura i reproductibilitat tècnica.