Goya en “Volaverunt” de Bigas Luna, 1999.

posted in: General | 0

 

Dijous 29 d´octubre (17´30 h) al Saló d´Actes Villa Teresita (Carrer Major 83, Telf 963641152) seguirem aquesta peculiar revisió de la pintura a través del cinema. Fa unes setmanes projectàrem  “Mr. Turner” i ara continuàrem amb una pel·lícula sobre Goya per a seguir en un mateix moment històric, els inicis del segle XIX, els inicis de la pintura romàntica. A diferència de “Mr Turner” aquesta pel·lícula del català Bigas Luna es centra en un episodi particular i concret de la vida de Goya. Si bé l´activitat del pintor es mostra d´una manera paral·lela o secundària la pel·lícula té, en canvi, el fil argumental amb tiró propi dels best-sellers. De fet “Volaverunt” era fins fa poc la segona pel·lícula amb més pressupost de la cinematografia espanyola.

 

volaverunt

 

VOLAVERUNT (Bigas Luna, 1999) és una pel·lícula basada en la novel·la d´Antonio Larreta guanyadora del Premi Planeta en 1980. Planteja l’hipotètic assassinat de la duquessa d’Alba morta inesperadament l´any 1802 als quaranta anys (Aitana Sánchez-Gijón) i pel qual, en aquesta trama novel·lada, el pintor aragonès serà investigat al ser considerat sospitós. Jorge Perugorría interpreta el paper del pintor Goya, Jordi Mollà el de Godoy i Penélope Cruz el de Pepita Tudó.

 

 

"Volaverunt", estampa de gravat, nº 61, 1799
“Volaverunt”, estampa de gravat, nº 61 de Goya, 1799

 

 

https://www.museodelprado.es/goya-en-el-prado/obras/ficha/goya/volaverunt/  . . . . Aquest enllaç del Museu del Prado és molt interessant, per la qualitat de les fotografies i la informació adicional, per exemple de totes les estampes de Goya.

Animem-nos a mirar i conèixer l´obra de Goya i Turner en les mil il·lustracions que tenim al nostre abast, els seus estils tan diferents (com semblants, segons es mire) per a comentar aquestes pel·lícules que ens traslladen en el temps i ens fan eixa il·lusió de conèixer-ho tot de primera mà.

Després de veure aquestes dos pel·lícules (fins i tot alguna altra com  “Los fantasmas de Goya” Milos Forman 2006, que passarem en gener) resulta pertinent fer algunes comparances  i aventurar-nos en tota mena de reflexions. Jo em pregunte, per exemple, si trobem grans diferències entre la posada en escena d´ambdues pel·lícules, més enllà del paisatge, la música o l´atrezzo? És a dir: ens mostren les pel·lícules alguna diferència “significativa” referides als pintors més enllà dels assumptes biogràfics? Podem diferenciar la posada en escena de cada pintor, el context de cada país? Em pregunte si al cap i al fi ambdues pel·lícules no estan tallades per una mirada cinematogràfica molt “nostra”, del nostre temps, si en el fons no són les dos molt  “idèntiques”,  fetes des del nostre gust (cinematogràfic, tecnològic, modern, etc)?

Si ens dóna per mirar dades hem de tenir en compte que en 1800 Goya té 54 anys i està en plena maduresa. Per contra, en eixos moments Turner té l´edat de 25 anys. I  si volem comparar les dues pel·lícules hem de saber que l´any de la mort de Goya (1828) resulta ser, aproximadament, l´inici de la pel·lícula “Mr Turner”.

 

turner2
1841
800px-El_Tres_de_Mayo,_by_Francisco_de_Goya,_from_Prado_thin_black_margin
1814

 

 

 

 

 

 

 

Les imatges de la pintura parlen per si soles.   Goya i Turner miraven de ple la realitat, l´actualitat dels seus mons!

Comments are closed.