Centre Cultural Bancaixa: cinquanta dibuixos de Bacon.

publicado en: General, Sin categoría | 0

Fins el 15 d´octubre podem visitar “La qüestió del dibuix“. Títol de l´exposició d´obres de Bacon que recull sobre cinquanta dibuixos (llapis, collage i pastel) propietat de Cristiano Lovatelli Ravarino (amic de F. Bacon) que ha muntat a tal efecte (ex professo?) una Fundació : “The Francis Bacon Collection of the drawings to C. Lovatelli Ravarino”.

La mostra està supervisada pel crític i professor d´Estètica de l´Autònoma madrilenya Fernando Castro. És visitable de dilluns a dissabte de 10 a 14i de 17 a 21 hores i diumenge de 10 a 14 hores (Plaça de Tetuan nº 23 de València).

La qüestió del dibuix” ?  . . .Quina és aquesta qüestió candent a la que es refereixFernando Castro? Tractant-se de Bacon i els flaires multimilionaris de les seues obres, rondina l´ambient la temptació aquella de suposar que es tracta possiblement d´un producte a posar en valor en el mercat de l´art: “tràfic”, gestió d´exposicions, etc.

Com no pensar-ho quan el propi triptic que s´ha editat inclou notícies de processos judicials sobre l’autenticitat dels dibuixos exposats? Forma part això d´algun marketing? Però, ben visibles, totes les obres estan perfecta i notòriament signades.

La polèmica esdevé sens dubte per les declaracions de Bacon, cap al 1980/84, afirmant que la seua manera  de pintar era absolutament directa, sense preparatius ni càlculs. Ara bé, posem atenció: curiosament, aquests dibuixos ara exposats són, quasi tots, posteriors a les famoses declaracions de l´artista! Crec que excepte un (si no en falla la memòria) tots estan datats entre el 1982 i el 1992, l´any del seu òbit. És com si, dita la cosa, fetes les declaracions públiques, el propi pintor s´ho pensés i s´hagués posat a fabricar allò que mai havia fet: dibuixar!

Personalment pense que, si Bacon dibuixava o no dibuixava per tal de preparar les seues obres és tan sols una senzilla curiositat (creativa) com una altra qualsevol. Al marge del títol i tots aquests subterfugis d´ interessos que sospitem existeixen, l’exposició és certament rodona, ben interessant. La translació de l´ imaginari de Bacon al món del llapis, les grafies i els papers, és absolutament clar i alliçonador. Molt recomanable! I si són o no d´ell, per a mi, no deixa de ser una altra curiositat! Perquè el que veig, els dibuixos, estan perfectament incrustats en l´òrbita del món de Bacon.

 

 

photo 032
“Cap”, 1984

 

 

 

"Crucifixió", 1986
“crucifixió”,1986
photo 031
“Papa”, 1991