Cinefòrum: “Cézanne et Moi”, de Daniele Thompson.

posted in: General, Sin categoría | 0

El proper divendres 26 de gener (VillaTereseta. 17´30 hores) examinarem algunes de les circumstàncies biogràfiques i creatives de Paul Cézanne a través d´una pel·lícula recent “Cézanne et Moi”.

Dirigida per Daniéle Thompson (2016) (114´) la trama argumental narra l’amistat i desafecció entre Émile Zola i el pintor Cézanne arran de l´aparició de la novel·la “L´oeuvre” (1886). En ella Zola retratava sense escrúpols la delirant actitud artística de molts dels pintors de finals del segle XIX. I en concret, a través del seu personatge central (Claude Lantier), la de Paul Cézanne, humiliat en veure´s retratat com un pintor fracassat.

Si bé és cert que Cézanne solament va veure´s reconegut al final de la seua vida, i solament per determinats cercles d’entesos  i artistes,  avui en dia la seua importància i influència és considerada fonamental. Se li atribueix a Cézanne en el moviment avantguardista el parentesc més determinant i pertorbador a l´hora d´entendre la gestació de les ruptures cubistes i abstractes de començaments del segle XX.

 

Trobarem també en la panoràmica filmogràfica d’aquesta pel·lícula un relat excel·lent de la conjuntura personal en la que van moure’s les relacions entre el pintor i l’escriptor. Veurem com l’afamat Zola, crític d´art i defensor del naturalisme i dels impressionistes (i compromès fins i tot en contra del poder i el govern en el terrabastall polític del cas Dreyfus) era un conspicu conservador quan ens referim a la llibertat creativa dels post-impressionistes: de mirada curta no concebia que es pogués qüestionar la realitat objectiva, i així deplorava la subjectivitat i la rapidesa en la factura de moltes obres. Com era el cas de les obres del seu amic Cézanne!

 

Cézanne, Aquarel·la 1906
Cézanne, Aquarel·la 1906

 

 

 

 

1905, St. Victoire
1905, Cézzane. St. Victoire